1. Начало
  2. Интервюта
  3. Институции
  4. Пламен Абровски: Подпомагане на земеделците при деклариране на загуби - това е незаконно

Пламен Абровски: Подпомагане на земеделците при деклариране на загуби - това е незаконно

Протестиращите искат конкретна сума, но нея я няма в бюджета

 - Г-н Абровски, основателно ли е предложението на премиера да бъдат подпомогнати зърнопроизводителите, които докажат, че са на загуба?

Това е един капан, в който според мен зърнопроизводителите въобще не трябваше да влизат. Защото тук водещо не е печалбата, не е водещо кой колко пари е изкарал. Ние говорим за подпомагане по линия на една държавна помощ. Може би зърнопроизводителите не биваше да допускат разговора да тръгва в тази посока, а да обяснят защо протестират. На тях им се предлага една схема на подпомагане, която е малко незаконна. Ако прочетете Временната рамка за държавна помощ при кризи и преход, анекс 2, се вижда, че в изискването на допустимост едно от условията е, че бенефициентът трябва да декларира, че не е предприятие в затруднено положение. Тоест, ако при подаване на своята данъчна декларация е на минус, означава, че е в затруднено положение. Тогава той няма право да бъде подпомаган, ако е в затруднено положение. Затова зърнопроизводителите са прави да протестират.

 - Защо тогава се дават такива обещания?

А какво друго да кажат управляващите, като нямат пари. Пари никой не е възнамерявал да дава по така наречената украинска мярка. Защо когато бюджетът е бил дебатиран в Министерски съвет кое министерство какви пари иска и за какво ще са те, не е имало анализ. Значи ти си отишъл и си казал: извинете, може ли едни пари за Украйна. Не, не може! Е, добре, като не може, няма. Вероятно и така е станало. Това нещо е трябвало да бъде коментирано със земеделските производители, да обясниш какво се случва, да кажеш регламента е за половин година и понеже няма пари в бюджета, затова ще се опитам да дам поне за половината година. Това, че регламентът е удължен с 6 месеца не означава автоматично, че имаш право да дадеш само половината пари, просто имаш да даваш за 6 месеца, а колко ще дадеш - зависи от теб като държава. Знам, че не е толкова лесно като казус, но поне трябваше да се направи някакво усилие. А какво каза министър Вътев - „спокойно ще намерим пари“.

 - Какво означава това?

Означава, че министърът е предвидил много малка част от украинската помощ като скрит буфер в бюджета само за половината година, за да може изведнъж да блесне и да каже „аз намерих пари“ и тези пари, гласувани за МЗХ, включват половината украинска помощ, но тайно, за да може той да си направи пиар. Така излиза. Всички ще подскочат от радост. Но това не е честно. Или той намалява някои от държавните помощи и земеделците пак ще вземат по-малко. Това означава, че бюджетът на МЗХ е кух. Защото при съставяне на бюджета, ако имаше пари за украинска помощ, те трябваше да бъдат написани.

 - Как ще се излезе от протестите?

Протестите са крайна форма на комуникация - тогава, когато всичко е изговорено. Тъй като не може да се протестира вечно, двете страни ще трябва да започнат да търсят компромисно решение. Ще започнат преговори, защото за момента така изглежда сякаш пари няма и в момента на зърнопроизводителите се предлага незаконна схема. В същото време има конкретна сума, която протестиращите искат, но нея я няма в бюджета. Протестиращите искат законодателна рамка, но това е въпрос към НС, а не към правителството. Реално законите се коментират там, където им е мястото – в Народното събрание. Защото когато администрацията подготвя един закон, тя го подготвя така, за да й е удобно на нея, когато администрира обществените отношения, които се регулират от закона. Само че обществените отношения обхващат дейността на земеделските производители. Свидетели сме на много абсурди в наредбите, както за издаване на дипломи на агрономи, калибриране на пръскачките, ... и тогава, когато ти разрешиш само администрацията да ти подготвя един закон, трябва много да си внимателен дали тя не го прави за нея си. Затова имаш Народно събрание, което да е буфер, олицетворение на независимостта. И да вземеш Соломоново решение. Любопитно е къде ще намерят баланса и ще се срещнат.

Другият вариант е протести две седмици, правителството така или иначе ще излезе в оставка, ще дойде нов министър-председател, нов Министерски съвет, нов министър на земеделието и процесът може да започне отначало и земеделските производители ще имат основание да се отдръпнат. Оттук нататък и двете страни трябва да мислят стратегии как ще се излезе от тази ситуация.

 - Ако правителството вече има стратегия как да укроти ситуацията, то самите протестиращи имаха ли стратегия за действията си?

О, не знам, тепърва ще наблюдаваме. Би трябвало да имат, не знам кой ги съветва. Или ако нямат, колкото по-бързо я направят, толкова по-добре.

 - Представителите на политическите партии в парламента мълчат по темата - неглижират ли протестите?

До вчера нямаше политически искания, следователно политическите партии нямаше как да вземат отношение. Искания има за пари, законодателство, за позиция, за политики. И тук земеделците са напълно прави.

 - Какъв е другият прочит на политиката в земеделието?

Директните плащания - идва им краят. Трябва да е ясно на абсолютно всички. Ние в момента нямаме плащане за земеделие, имаме плащане за екология.

Вече директните плащания започват да се променят. Защо казвам, че ще изчезнат. Процесът стартира 2011 г. Оттогава започна да се говори за конвергенция, като политиците не сметнаха за необходимо да я обясняват, та това означава изравняване нивата на подпомагане на държавите вътре в държавите членки. Защото във Франция в две съседни области разликата в директните плащания е в пъти. От 2011 до 2017 г. образно казано започна процесът по изравняване на нивата на подпомагане във Франция, в Германия, Белгия, Нидерландия, Испания, Италия.

От 2018 г. започна изравняването на подпомагането и между държавите членки, за да може към края на този програмен период средното плащане на хектар в ЕС да не се различава с повече от 10% от плащането в България и останалите европейски страни. Но това е процес, който тече. Затова ние трябва да намерим себе си в бъдещето на ОСП. Защото тя е сбъркана. Затова минаваме през тези кризи и които оцелеят след тях, те ще работят по съвсем други правила. И тук е ролята на държавата, на МЗХ да хванат нещата и да помогнат на своите производители да работят още по-добре.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.