1. Начало
  2. Новини
  3. Биологично земеделие
  4. В София се проведе форум за насърчаване на предприемачеството в областта на биоземеделието

В София се проведе форум за насърчаване на предприемачеството в областта на биоземеделието

Лектори бяха предприемачи, консултанти, производители и търговци на биопродукти

Организатор на събитието е Фондация STARTUP, чиято мисия е да пробужда предприемаческия дух в младите хора и да предоставя условия той да се реализира. Startup bio е една от инициативите, на които пред студенти и млади хора бяха представени възможностите за стартиране на бизнес в сферата на биоземеделието.

Първият от лекторите Любо Ноков разказа пред многобройната аудитория, събрала се в зала „София” на ИНТЕРПРЕД, за дейността на „Био България”, която е свързана с дистрибуцията, в последствие – и с производството на биопродукти. Тази кооперация развива собствени марки на продуктите, които предлага, като ги продава и в собствени магазини. За илюстрация на бума на потреблението на биохрани Ноков посочи цифрата от 145% ръст на оборота на кооперацията и предлагането на около 2000 продукта.  Какви са фактите според него в областта на този тип производство? На първо място в България липсва политика за биоземеделието, второ – у нас има конвенционални храни, които се продават като имитации на биопродукти. Кои обаче са положителните тенденции според Ноков – в период на криза БИО-то има възход и среща солидна гражданска подкрепа. Освен това все повече хора се ориентират към здравословно хранене и начин на живот. Стимул за предпиремачите в тази област е и това, че в този сектор няма голяма конкуренция. В областта на маркетинга кооперацията акцентира на дегустациите и на подаряването на биопродукти.

Красимир Кунчев от „Балкан Биосерт” разясни методите на биологичното растениевъдство и животновъдство, принципите на сертификация на това производство, както и нужната информация, която трябва да съдържа етикета на един биопродукт – надпис БИО, кодов номер на сертифициращия орган, произход на суровините, както и новото европейско лого, което трябва задължително да се поставя от 01.07.2010 г. Един от проблемите, който той набеляза е, че у нас няма акредитирана лаборатория, която да изследва дали продуктите не са замърсени – в момента контролните органи изпращат проби в чужди лаборатории.

Камен Кръстанов – собственик на магазини за биопродукти заяви, че постоянно се увеличава асортимента на предлаганите биохрани, като стремежът е да бъдат налагани марки. „Движението на този пазар е позитивно и нагоре”, така Кръстанов определи тенденцията при продажбата и консумацията на биопродукти. Какво се забелязва още на този пазар – повече български производители и дистрибутори, повече магазини, добър PR. Освен това се засилва тенденцията дистрибуторите да бъдат директни вносители. Вследствие на това цените на някои биопродукти падат. Заключението на Кръстанов е, че има смисъл все повече хора да се ориентират към този тип производство, защото все още е много малък асортиментът на българските биохрани.

Как се съчетава производството на биохрани и предлагането им в биохотел, разказа Здравка Смиленова, която развива този бизнес и до момента е единствената у нас, която предлага този вид услуга. Какво още казаха участниците на форума – гледайте следващата седмица в предаването АГРОФОРУМ и четете в юнския брой на списание „АгроКомпас”.

 

Абонирайте се
БЕЗПЛАТНО за AGRO.BG бюлетина,
за да получавате всеки петък
най-важната седмична информация.
За още новини
харесайте страницата ни във
FACEBOOK.